Skip to main content

Henne Lembeck

In het verslag van de reis naar Sardinië vermeldde ik een probleem met de ontsteking van de cabrio van Lin en Ankie van der Slikke. Waarschijnlijk goed afgesteld voor de reis, begon de 356 na een aantal dagen veel slechter te lopen en verloor veel van zijn trekkracht. Bij controle bleek de ontsteking volkomen van slag. Het probleem ligt meestal aan de klemring van de ontsteking. Staat de ontsteking niet goed vast, dan gaat hij door de trillingen in het blok gegarandeerd rondjes draaien. Natuurlijk komt hij niet zo erg ver, omdat de motor vanzelf de dienst begint te weigeren als de vonk niet op tijd komt.
De klemming om de ontsteking is dikwijls in zijn lange leven te strak aangetrokken, waardoor hij, ook al staan de twee helften strak tegen elkaar aan, niet meer voldoende klemt. Uitbuigen helpt ook niet meer. Heb je geen nieuwe, dan blijft er maar een oplossing. Zaag aan een kant (2 mm) of desnoods aan beide zijden (1 tot 1,5 mm) een stukje af. Dit is meestal voldoende om de ontsteking weer goed vast te zetten.