Piet Kraan
Olie peilen van een 356 stoterstangenmotor, hoe moet dat nou? De ene keer staat hij hoog, de andere keer laag; hoe kan dat? Ik zal de volgorde van verversen en peilen voordoen. Het beste is als eerste de motor warm af te tappen, dan gaat de meeste olie eruit en door de grote vloeistofstroom gaat veel vuil op de bodem van het carter mee naar buiten. Hierna de stop er weer in en vastzetten, zeef loshalen en reinigen. Let op losse draadjes en op vuil in de rand, het gat moet mooi om de pijp vallen, er zijn namelijk twee maten. De magneet goed reinigen en controleren of hij vastzit op de koperen klinknagel. Zeefdeksel controleren opdat hij goed vlak is, let op, dat geen deuken ontstaan bij de gaten van de tapenden, anders moet je hem vlakken. Monteren met nieuwe pakkingen, niet te strak aandraaien en na 500 km nogmaals natrekken. Super-90 deksel met gewichten weggooien en normale plaatsen in verband met lagerschade (modificatie van 40 jaar geleden).
Filters en pakkingen
Hierna komt de filterbak aan de beurt. Deksel eraf, filter eruit, opletten dat er geen losse afstandsbus onder aan het filter blijft hangen en wordt weggegooid. Filterbak leegzuigen en met een doek het binnenwerk geheel schoonmaken, eventueel met een schroevendraaier onderin controleren of er geen laag vastgekoekte drab zit. Controleer hierna of er geen papier of filterwol in het gaatje zit, dat in de middenpijp de doorstroming verzorgt van de olie. Dit gaatje zit ongeveer 4 cm van boven af en is 1 mm groot. Plaats het oliefilter, let op dat de afstandsbus er in zit, de pijp een beetje in-oliën. De pakking in het deksel vernieuwen, de aanlegvlakken in het deksel en op de filterpot moeten goed glad zijn.
Het probleem van de pakking is dat hij altijd te groot is. De pakking leggen we er scheef in en drukken op drie plaatsen de pakking onder een ingedeukte plaats. Hierna even het deksel met de hand zwaar op de pot drukken en controleren of hij goed zit. Deksel met veer en plaatje monteren, koperen ring onder de bout vernieuwen. Hier zijn diverse maten in, afhankelijk van de fabrikant van de filterpot. De filters en pakkingen zijn altijd hetzelfde. Motor vullen met 3.5 liter olie, motor starten en warmdraaien; controleer of het filter warm wordt. Hierna olie peilen en navullen; alleen in het filter moet al 1 liter. Maak een proefrit. Controleer op eventuele olielekkages bij het filter, de dekselpakking en de koperen afdichtring, controleer tevens het zeefdeksel.
Nu is de motor warm, gevuld en staat op peil; dit peil is juist. Wanneer de motor nu afkoelt, stijgt het peil met ongeveer 5 mm. Hoe kan dit? Dit komt doordat het oliepeil in de filterpot tot de nok gevuld is. Na stilstand loopt de warme olie via het drosselgaatje van 1 mm terug in het motorblok en zakt tot dat niveau; stijging in het carter dus. Het gaatje zorgt voor doorstroming van het bypass-filter en houdt de oliedruk op peil.
Er zijn nu nog enkele zaken waarop gelet moet worden. Als het filter niet goed warm wordt, dan is er een verstopping. Dat kan door diverse zaken komen. Ten eerste, het gaatje van 1 mm kan verstopt zijn, meestal door zeer oude filters met wollen vulling. Ten tweede, het filter stroomt niet door, door veroudering, vervuiling of een verkeerd filter. Gebruik goede verse filters, er zijn namelijk ook originele, zeer oude filters in omloop, waarvan het papier zo hard geworden is dat het niets meer doorlaat. Als laatste wil ik zeggen: gebruik een goede minerale of hydrocrack olie en lever de oude olie in bij een milieupark.