Skip to main content

Henne Lembeck

In het verleden heb ik er geloof ik ook al eens over geschreven, maar door een telefoongesprek enkele dagen geleden werd het onderwerp weer even actueel.
In de afgelopen dertig jaar dat ik regelmatig 356 heb gereden (tussen de 350 en 370.000 km!) onder allerlei omstandigheden, heb ik de nodige ervaring opgedaan met wielen en banden. Veel 356-rijders menen dat hun auto er beter uitziet met brede banden en bredere velgen dan de standaard wielen. Zo’n periode heb ik ook gehad en ik ben daar helemaal op teruggekomen.

Slechte ervaringen
Mijn eerste negatieve ervaringen deed ik op met onze C cabrio. Toen ik op standaard wielen en banden reed, kon ik bij slaloms, die wij vroeger regelmatig in clubverband reden, een aardig partijtje meedoen. Na het monteren van 5,5 inch velgen met 195x65 banden was dat totaal over. Het sturen was veel zwaarder geworden en de wieluitslag kleiner. Ik bakte er niets meer van, hoe hard ik ook aan het stuur sleurde.
Een ander nadeel was dat de wagen op sporen in de weg een wat instabiel gevoel gaf. De iets te brede banden voor de 5,5 inch velgen rolden een beetje over de wangen, hetgeen een beetje zweverig gevoel gaf. Ik ben overgestapt op 185x70 banden, die in ieder geval in tegenstelling tot de195x65’ers nog wel de goede snelheid aangaven. Ook het sturen werd iets beter, maar nog niet zoals het geweest was bij de oude 165’ers. De wieluitslag was ook iets beperkter, waardoor de band bij flink insturen de carrosserie raakte. Je kunt daarmee leven, maar helaas menig APK-keurmeester niet.

Spierpijn
Dus terug naar de 165x15, maar wel op de 5,5 inch velgen. Dat ziet er goed uit en de auto stuurt weer als vanouds. Optimaal is naar mijn mening 4,5 inch velgen vóór met 165x15 en achter dezelfde maat band op 5,5 inch velgen. Je houdt dan de originele wieluitslag (zonder APK-problemen) en hebt achter iets meer stabiliteit door de bredere velg.
Driezesenvijftig-rijders met 6 inch velgen zijn volgens mij te beklagen. Behalve minder comfort krijgen ze spierpijn in hun armen en moeten ze, waar ik een rondje kan rijden, minstens eenmaal steken omdat ze de bocht niet kunnen halen.
Ook technisch gezien is de 356 niet op dat soort wielen en banden ingericht. Het camber klopt niet meer en de zijkanten van dat soort banden zijn niet rond genoeg om prettig te rijden.
Tenslotte zijn de meeste van onze wagens zelfs begonnen op de smalle diagonaalbanden en daar ook op gemaakt. Het heeft lang geduurd voordat Porsche groen licht gaf voor het gebruik van radiaalbanden.

Ben je dus aan nieuwe banden toe, overweeg dan toch eens de aanschaf van de originele 165x15 radiaal. Helaas zijn de fantastische Michelin-banden tegenwoordig met goud behangen en eens zo duur geworden. Een goed alternatief is de Toyo in diezelfde maat, die iets meer dan de helft van de Michelins kost. Leverbaar zijn ze uit voorraad. Ook Conti heeft de 165x15 nog in twee uitvoeringen in het programma. Wat ze kosten, weet ik helaas niet.


Hier vindt u een bandentabel & banden voor Porsche.