Henne Lembeck
In onze club zijn maar een zeer bescheiden aantal Porsche motoren van 1100, 1300 en 1500 cc inhoud. Naar schatting is meer dan 99% voorzien van een 1600 cc motor, eventueel wat verruimd met big bore, maar van origine zijn ze toch 1600 cc-ers. Om het verhaal over de klepspeling niet al te gecompliceerd te maken, blijven we dus maar bij de 1600 motoren.
Toen de 1600 cc motor uitkwam in oktober 1955, de 616/1 als 60 pk en de 616/2 als de 1600 S met 75 pk begonnen de motornummers respectievelijk met P.60001 en P.80001. Voor Porsche een heel nieuw tijdperk want de 1100 was al uit het programma geschrapt, maar nu verdwenen ook de 1500 en 1500 S. Het driedelige carter was bij alle Porsche motoren al gebruikelijk, het oude tweedelige VW-blok kwam niet meer voor. Heden ten dage stelt het niets meer voor, maar de 1500 gaf 55 pk en de 1500 S 70 pk en hun opvolgers deden daar in een klap 5 pk bij! Was de toename toen nog in procenten uit te drukken, bij de huidige motoren valt een dergelijke toename nauwelijks nog op.
Beide motoren, zowel de 1600 al de 1600 S, begonnen destijds met een klepspeling van 0.10 voor de inlaat- en 0.15 bij de uitlaatkleppen. Pas bij motornummer P.84771 werd de zaak omgedraaid: inlaat 0.15 en uitlaat 0.10, dit in verband met de invoering van lichtmetalen tuimelaarsbruggen en lichtmetalen stoterstangen voor de 1600 S. Toen de 1600 S verder opgewaardeerd werd en van 616/2 veranderde in de 616/12, dit was bij motornummer P.700001, werd de klepspeling weer gelijk aan die van de 1600 normaal van 60 pk. De lichtmetalen tuimelaars van de Super bleven gehandhaafd, maar de stoterstangen veranderden van lichtmetalen in gecombineerde lichtmetalen/stalen stoterstangen, herkenbaar aan hun langere uiteinden.
Voor de daarop volgende jaren werd het weer eenvouding om kleppen te stellen, 1600 en 1600 S waren weer gelijk! Helaas bij de Super 90 was het toch weer anders: 0.15 bij de inlaat- en 0.10 bij de uitlaatkleppen. Ook de eerste SC motoren gingen nog door op de Super 90 afstelling, maar bij motornummer P.820641 in 1964 werd het weer 0.10 in en 0.15 uit. Ook de 616/16 motor vanaf motornummer P.811362 bleef het 0.10 in en 0.15 uit. De 616/16 had Biral-cilinders en ook gecombineerde stoterstangen.
Het blijft dus even opletten. Houd je motornummer in de gaten en plak de gele sticker met de juiste afstelling op de tunnel. Het is dan voor iedereen die aan de motor werkt duidelijk hoe je de kleppen moet stellen.