Skip to main content

Henne Lembeck

In de loop der jaren heb ik al vaker gewaarschuwd dat veel van de auto's in onze club niet het onderhoud krijgen dat ze eigenlijk nodig hebben. Doorsmeren, nog meer dan olie verversen, is één van deze onderhoudsmanco's, maar ook het regelmatig vetten van de lagers voor en de controle van het oliepeil van het stuurhuis zijn er een paar.
Een echt stiefkind in onze 356 is de remolie. Regelmatig verversen, zeker elke twee jaar, is een must, maar gebeurt maar zelden. Zolang je in ons vlakke landje met matig tempo reist, is er niet gauw een probleem, maar als je de bergen in gaat en er flink geremd moet worden, krijg je problemen.

Remolie is, zoals bekend, zeer hygroscopisch. Het water in de remolie zorgt ervoor dat de boel sneller aan de kook raakt en dan heb je een remprobleem. Regelmatig verversen is dus heel belangrijk. Zelf gebruik ik hiervoor een eenvoudig apparaatje, de zogeheten ‘easyblead’. Via de druk van je reserveband, teruggebracht tot 1.3 atu, breng je druk op het systeem en kun je via de nippels op de remcilinders het systeem ontluchten en/of van nieuwe remvloeistof voorzien. Altijd beginnen bij de verst weggelegen nippel, dus links of rechtsachter, daarna rechtsvoor en dan als laatste linksvoor.

Omdat de remvloeistof zelfs door de plastic verpakking vocht opneemt, is het beter om in metalen bussen verpakte remolie te kopen. Is er uitsluitend in plastic flessen verpakte remolie te koop, neem dan een bescheiden hoeveelheid, net voldoende om te verversen. Omdat ook de meeste remvloeistof-reservoirs van plastic zijn en er tijdens de controle van het niveau ook nog extra vocht kan worden opgenomen, is het beter om voor het verversen het reservoir leeg te zuigen.
Doe dat heel voorzichtig, want remvloeistof is heel slecht voor je lak. Zorg dus dat je niet morst of spat! Voor onze 356 is een remvloeistof met Dot 4 voldoende. Regelmatig verversen voorkomt ook corrosie in de remcilinders en houdt de boel goed gangbaar.

Onlangs beklaagde zich een van onze oudere leden over het feit dat na iedere winter één of meer van zijn schijfremcilinders vast zat. Enigszins beschaamd gaf hij toe dat hij remolie al zeven of acht jaar niet ververst had. Zo gaat het als je onvoldoende onderhoud pleegt. De schijfremmen van de C en SC zijn nogal corrosiegevoelig. Bij regelmatig verversen van de olie komt dat probleem echter zelden voor. Controleer dan ook meteen of de rubberen afdichtingen bij de cilinders nog in goede conditie zijn. Dikwijls zijn ze op leeftijd, oud en uitgedroogd, en soms zelf kapot.