Skip to main content

Henne Lembeck

Een nieuwe kabelboom voor een meer dan 45 jaar oude Porsche 356 is een hele uitgave. Als dus de oude boom er nog redelijk uit ziet en wat opgekalefaterd kan worden, ben je snel geneigd om dat te doen.
Vol trots laat je vrienden en kennissen zien dat praktisch alles functioneert. Op naar de APK dus. Alles in orde op de voorremmen na. Naar huis terug, alles nagekeken en opnieuw afgesteld. Opnieuw naar de keuring. Het verschil is nog altijd te groot. Opnieuw terug naar huis, remleiding nog eens extra ontlucht en weer naar de remmentest. Nog steeds te veel verschil. Louis ten Haaf opgebeld. ''Waarschijnlijk zijn de remcilinders verkeerd gemonteerd”, is zijn reactie. Zo'n amateuristische fout zal ik toch niet maken. Ik ben voor 99,9% zeker dat ze goed zitten en dat ze van uitstekende kwaliteit zijn, want ze komen van Louis.

Toch maar even de trommels er af. Niet te geloven, ze zitten verkeerd en ik heb het niet gezien! Andere wielremcilinders gemonteerd en voor de zoveelste keer naar de keuring. Remmen in orde, maar het is nu zo druk, kom maandag even terug, dan melden wij hem af en zullen we meteen even de voorwielen uitlijnen. Terug naar huis. Auto voor de garage gezet en eindelijk eens gewassen. Hij stond er weer mooi bij en kon terug in zijn hok. Maar starten, ho maar. Geen zin meer om te zoeken en de auto in de garage geduwd.

Maandagochtend starten, weer niets. Andere accu gepakt, starten en lopen! Op naar het APK-keurstation. Midden in het dorp, bij het oversteken van het fietspad met voorrang, slaat de motor af en wenst niets meer te doen. Sta je daar op een fietspad met aan de ene kant een stoep en aan de andere kant een vluchtheuvel. Dus uitstappen maar en een gunstiger plekje opgezocht. Wat te doen? Geen handy bij me, drie kilometer van huis en een auto waarvan het portier nog niet op slot kan. Gelukkig kwam er een vriendelijke belangstellende heer op mij af: ‘Ik breng even de hond naar huis, ik woon hier tegenover, dan kunt u de auto achter het hek zetten’. Samen geduwd en gekeken of er een vonk zichtbaar was. Maar helaas; niet bij de bougies en ook niet bij de bobine.
Ander bobine, ander startslot, alle aansluitingen nog eens gecontroleerd, maar geen vonk.
Zou het dan toch aan die oude kabelboom liggen? Een draad rechtstreeks van het startslot naar de bobine: starten, lopen!
Niet verbazingwekkend, vindt Louis, want de bedrading voor bobine, oliedruk en olietemperatuur loopt bij een 356 nog boven langs de uitlaat en daar doet niet alleen de leeftijd van de bedrading maar ook de hitte geen goed. Dus nieuwe bedrading voor het achterste gedeelte. Keurig in kleur, groen/zwart voor de olietemperatuur, groen voor de oliedruk en zwart voor de bobine. Zal het probleem eindelijk zijn opgelost? Starten, en... weer tevergeefs.

Het zoeken waar het probleem in de kabelboom zit, is een onmogelijke taak. Je zou de complete boom moeten uitpellen. Een minder gecompliceerde oplossing is, om een nieuwe kabel te leggen tussen zekering nr. 1 en de bobine. Zo gezegd, zo gedaan, hoewel dat ‘gedaan’ toch nog wat tijd in beslag nam. Daarna hoefde je het sleuteltje maar aan te raken en de motor liep. Bij het volgende project monteer ik toch maar een geheel nieuwe kabelboom, al ziet de oude er nog zo redelijk uit !