Henne Lembeck
Dat ik niet de enige ben, weet ik zeker, maar ik wil hier nu even mijn eigen ervaring met een lekkende uitlaat uit de doeken doen.
Direct bij het eerste proefdraaien van de gereviseerde motor in de wagen, was duidelijk te horen dat er ergens uitlaatgassen het systeem verlieten op plaatsen waar dit niet hoorde.
Het is altijd moeilijk om dit soort geluiden te lokaliseren, maar na enig zoeken bleek het geluid in hoofdzaak aan de voorkant van de motor het duidelijkst te zijn. Dat wil dus zeggen, aan de kant van de versnellingsbak. Al snel bleek dat alle moeite die ik had gedaan om de ‘Wärmetauscher’ of ‘Heizbirnen’ goed aan te sluiten op de koppen niet erg geslaagd was. Omdat de originele koppen totaal op waren en ik op zolder ook niets bruikbaar meer kon vinden, heb ik een paar dure replica’s aangeschaft. Deze dingen zijn wat lomp in elkaar gezet en zodoende is het praktisch onmogelijk om ze goed vast te krijgen op de koppen. Geen enkele sleutel, zelfs geen steeksleutel, past er zodanig tussen dat je de moeren voldoende kunt vastdraaien.
Na demontage heb ik, waar de flens op de pijp gelast zit, een aantal millimeters overbodig lasmateriaal weggeslepen en weggevijld (zie foto). Door telkens een bout door de gaten te houden en te proberen of ik daar dan een moer op kon draaien met een ringsleutel, kreeg ik uiteindelijk voldoende ruimte voor een probleemloze montage. De rest van de passing van deze replica warmtewisselaars is naar mijn ervaring goed.
Bij de pijl op de foto moet materiaal weggeslepen worden, zodat de moer goed rondgedraaid kan worden.