Skip to main content

Henne Lembeck

Onlangs heb ik weer eens strijd geleverd met het systeem waarmee Porsche destijds de sierstrips op de zijkanten van de 356 monteerde. Je kent ze wel, standaard op de Speedster, Convertible D en de Roadster, maar ook als extra te bestellen op je coupé of cabrio.

De strips zijn niet massief, anders waren ze natuurlijk niet te bevestigen. In principe ziet de doorsnee er zo uit:

In de gaatjes die voor de bevestiging in de carrosserie en portieren zijn gemaakt, moet je klemmetjes bevestigen die er als volgt uitzien:

Het monteren van deze klemmetjes is een levensgevaarlijk werk! Je moet ze behoorlijk in elkaar drukken om ze in de gaatjes te persen. Met de hand gaat dat niet, je moet er een schroevendraaier of tangetje bij gebruiken. Schiet je uit, wat gemakkelijk kan gebeuren, dan heb je meteen een niet al te fraaie kras in je nieuwe laklaag. Als de klemmetjes eenmaal op z’n plaats zitten, dan moet de strip erop gedrukt worden. De klemmen moeten mooi verticaal gemonteerd zijn, anders lukt dit beslist niet.

Plamuur
Bij een spiksplinternieuwe 356 zal het vroeger voor een geoefende monteur geen probleem zijn geweest. Bij gerestaureerde carrosserieën

is meestal aardig met plamuur gesmeerd en zijn er onder de lak nog verschillende andere lagen aangebracht. Het gevolg is, dat de klemmen meestal niet door een laag van een één-mm-plaat gemonteerd moeten worden, maar door twee mm (of meer) plaat/plamuur/lak. Vergeet het maar, ze springen er net zo hard weer uit, als dat je ze er na veel moeite hebt ingekregen.
Deze klemmetjes hebben ook het nadeel dat ze heel scherp zijn en de gelakte randen van de gaatjes beschadigen. Als je dan ook nog slechte kwaliteit klemmen hebt, zoals ze tegenwoordig vaak geleverd worden, dan kun je het helemaal vergeten. Ze breken bij het monteren vaak doormidden of wanneer je er de strip op drukt.

Plastic
Vroeger nam ik plastic schroeven, die voor het bevestigen van nummerplaten bestemd zijn, en sleep of vijlde ik de koppen eraf, tot ze in de gleuf van de strip pasten. Aan de binnenzijde gebruik je een plastic moer, waardoor ook het roestprobleem wordt opgelost. Bij de strips op de deuren is dat echter niet mogelijk, omdat de deurstrips geen opening in de gleuf hebben. Jammer!

Helaas ben ik al langere tijd door mijn plastic schroeven heen en moet ik nu gebruikmaken van metalen schroeven. Omdat bij deze schroeven de schroefdop niet in de gleuf klemt, draaien ze mee bij het aandraaien van de moer. Om dit te voorkomen, klop ik in de gleuf van de schroef een stukje ijzer op koperdraad, zodat ze niet meer in de gleuf kunnen draaien. Als er leden zijn die een betere oplossing hebben, houd ik me voor commentaar aanbevolen.

Inmiddels heb ik wel een oplossing gevonden voor de deurstrips. In de gleuf aan de achterzijde boor ik voorzichtig een gaatje met een boor van 7,5 mm en kan ik de schroefkoppen van 7 mm in de gleuf aanbrengen.