Henne Lembeck
Weer een probleem waarop in 'De 356' al vaak is gewezen: slecht en ongelijk remmen. Zelfs afwisselend, variërend van links naar rechts. Bij het verwisselen van remvloeistof kwam behalve een behoorlijke luchtbel, een pikzwarte remvloeistof te voorschijn. Naar schatting was de remvloeistof zeker in geen zeven of acht jaar vervangen. Ik kwam dit tegen in de 356 van een goede vriend.
Elk jaar, maar zeker elke twee jaar, moet je de remvloeistof vervangen. Remvloeistof is erg hygroscopisch en neemt dus vocht op, ook als de wagen in de garage staat. Door het vocht wordt bij veelvuldig remmen het remmende vermogen steeds minder en houdt er zelfs totaal mee op. Het vocht zorgt ook voor oxydatie in de remcilinders, waardoor corrosie ontstaat en de boel gaat vastzitten.
Jampot
Remolie verwisselen is niet zo'n karwei. In de garage is het een werkje van niks, doe je het zelf dan heb je aan één hulpje genoeg. Zet je vrouw of een van de kinderen, desnoods de buurman, in de auto. Neem een oude jampot en een slangetje dat over het ontluchtingsventiel op trommel of remklauw past. Als het slangetje eenmaal goed stevig over het ventiel zit dan hang je dat in de pot. Open het ventiel door de nippel (voorzichtig) los te draaien en laat je hulpje de rem helemaal intrappen. Sluit het ventiel en laat hem of haar het rempedaal weer doen opkomen en daarna weer op druk pompen. Herhaal dit proces een paar maal. Begin bij het linkerachterwiel, daarna het rechter, dan rechtsvoor en als laatste linksvoor.
Voor je begint moet je eerst controleren of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit. Blijf dit controleren en vul het reservoir tijdens de seance regelmatig bij met nieuwe remvloeistof. Als het reservoir leeg is, zuig je namelijk lucht aan en kun je weer opnieuw beginnen. Neem maar aan dat de remvloeistof die aan het begin van het ontluchten in het reservoir zit, niet veel beter is dan de rest in het systeem.
Remvloeistof 'Dot 4' is precies wat je nodig hebt. Als je oplet hoeveel remolie in de jampot komt, weet je ook ongeveer wanneer het reservoir bijna leeg moet zijn. Wees voorzichtig met remvloeistof, want het is zeer agressief, vooral op de lak van je auto. Spoel gemorste remvloeistof op lak of kabels/leidingen meteen weg met een ruime hoeveelheid water.